Rozpoczął się I Międzynarodowy Konkurs Chopinowski na Instrumentach Historycznych

2 września w Warszawie rozpoczął się I Międzynarodowy Konkurs Chopinowski na Instrumentach Historycznych. Bierze w nim udział 30 pianistów z 9 krajów, w tym 16 z Polski, 4 z Japonii, 2 z Chin, 2 z Francji, 2 z Rosji i po 1 ze Stanów Zjednoczonych, Ukrainy, Belgii i Rumunii.

Znamy już nazwiska uczestników zakwalifikowanych do drugiego etapu, który będzie się odbywać od 8 do 10 września br. w Filharmonii Narodowej. W koncertach finałowych, które będą miały miejsce 12 i 13 września br, uczestnikom towarzyszyć będzie Orkiestra XVIII Wieku pod batutą maestro Grzegorza Nowaka. Z tym zespołem laureaci zagrają także podczas uroczystej gali 14 września br. w Sali Koncertowej Filharmonii Narodowej, którą transmitować będzie Telewizja Polska oraz Program 2. Polskiego Radia.

Konkurs spotkał się z dużym zainteresowaniem zarówno w środowisku muzyków zwłaszcza specjalizujących się w wykonawstwie historycznym jak i samych melomanów. Do konkursu zgłosiło się aż 58 pianistów z 20 krajów, spośród których wybranych zostało 30 najlepszych.

Konkurs odbywa się w trzech etapach: pierwszy i drugi to recitale solowe, których repertuar , oprócz dzieł Chopina – będzie obejmował wybrane utwory Jana Sebastiana Bacha, a także polonezy polskich kompozytorów tworzących w pierwszej połowie XIX wieku, m.in. Michała Kleofasa Ogińskiego czy Marii Szymanowskiej.

W trzecim etapie sześcioro finalistów wykona wybrane przez siebie utwory Chopina z orkiestrą, a towarzyszyć im będzie, doskonale znana polskiej publiczności, legendarna Orkiestra XVIII Wieku. Wszystkie etapy konkursu oglądać można na kanale Youtube Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina.

Narodowy Instytut Fryderyka Chopina od lat prezentuje „prawdziwe brzmienie” (Real Chopin) muzyki Chopina, a czyni to dzięki zgromadzonej kolekcji instrumentów dawnych. Obecnie posiada fortepiany ulubionych marek Chopina: Pleyela i Erarda, brytyjskiego Broadwooda i współczesne rekonstrukcje instrumentów, jakie kompozytor miał do dyspozycji we wczesnym okresie twórczości (kopie warszawskiego Buchholtza i wiedeńskiego Grafa). Brzmienie z epoki to charakterystyczny rys corocznego festiwalu „Chopin i jego Europa” oraz imponującej już teraz kolekcji nagrań fonograficznych Instytutu.

–Piękno muzyki wykonywanej na instrumentach z epoki jest szczególną wartością. Wykonawstwo historycznie poinformowane z pewnością wymaga szerszej promocji. Celem nowego Konkursu Chopinowskiego na Instrumentach Historycznych jest popularyzowanie brzmienia dawnych fortepianów, umożliwiające lepsze poznanie dzieła poprzez zetknięcie z oryginalną materią i aurą brzmieniową instrumentów – mówi Stanisław Leszczyński, zastępca dyrektora Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina w Warszawie, dyrektor festiwalu „Chopin i jego Europa”.

W jury tegorocznego konkursu zasiedli: Claire Chevallier, Dang Thai Son, Nikolai Demidenko, Nelson Goerner, Tobiach Koch, Alexei Lubimov, Janusz Olejniczak, Ewa Pobłocka, Andreas Staier i Wojciech Świtała.

Do drugiego etapu zakwalifikowali się: Dmitry Ablogin (Rosja), Łukasz Byrdy (Polska), Eric Clark (Stany Zjedn), Antoine Grolée, de (Francja), Naruhiko Kawaguchi (Japonia), Dinara Klinton (Ukraina), Agnieszka Korpyta (Polska), Justyna Kreft (Polska), Krzysztof Książek (Polska), Yui Nakamura (Japonia), Kamil Pacholec (Polska), Tomasz Ritter (Polska), Joanna Różewska (Polska), Aleksandra Świgut (Polska), Aurelia Visovan (Rumunia).

Narodowy Instytut Fryderyka Chopina na potrzeby konkursu zgromadził aż 19 fortepianów z epoki, które oddał do dyspozycji uczestników. Podczas konkursowych przesłuchań można usłyszeć 5 instrumentów wybranych przez jury do publicznej prezentacji. Są to: Erard (1837, kolekcja Edwina Beunka), Pleyel (1842, kolekcja Edwina Beunka), Broadwood (1847-1848, kolekcja Chrisa Maene’a), Pianoforte Graf (kopia instrumentu z ok. 1819, kolekcja NIFC), Fryderyk Buchholtz (kopia instrumentu z ok. 1825-26 wykonana przez Paula McNulty’ego, fortepian został zrekonstruowany ze środków przekazanych przez PKN Orlen, kolekcja NIFC).

-– Wierzę, że to ważne wydarzenie w roku 100-lecia odzyskania przez Polskę Niepodległości przyczyni się do jeszcze skuteczniejszej promocji twórczości Fryderyka Chopina oraz polskiego dziedzictwa kulturowego – mówi Wanda Zwinogrodzka, wiceminister Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Wszystkie przesłuchania konkursowe są dostępne na antenie Programu Drugiego Polskiego Radia. W Polskim Radiu Chopin codziennie można wysłuchać komentarzy w studiu konkursowym prowadzonym od godz. 22. TVP Kultura wyemituje przesłuchania finałowe 12 i 13 września br. o godz. 18 oraz koncert laureatów, który odbędzie się 14 września br. o godz. 19. Ponadto, Instytut Chopina udostępnia transmisje z całego konkursu na swoim kanale streamingowym i profilu społecznościowym.

fot: konferencja prasowa Konkursu Chopinowskiego/Ewa Ploplis

Related News

Comments are closed

© 2014-2018 TURYSTYKA24